Sindicatele din educație anunță referendum privind boicotarea deschiderii noului an școlar
Organizațiile sindicale din învățământ au declanșat o procedură de consultare prin referendum, prin care cadrele didactice sunt chemate să decidă dacă susțin sau nu boicotarea festivităților și activităților de deschidere a anului școlar 2025–2026, programat să înceapă pe 8 septembrie. Decizia vine pe fondul contestării așa-numitei „Legi Bolojan”, despre care profesorii afirmă că aduce efecte negative asupra calității actului educațional.
Cadrele didactice, chemate la urne
Inițiativa aparține Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federației „Spiru Haret”. Prin această formă de consultare, dascălii sunt invitați să își exprime poziția privind participarea sau neparticiparea la activitățile din prima zi de școală.
Printre revendicările și nemulțumirile exprimate se află:
creșterea normei didactice cu încă 2–4 ore pe săptămână;
diminuarea plății pentru munca suplimentară;
comasarea a peste 500 de unități de învățământ din întreaga țară;
sporirea numărului de elevi alocați unei clase;
extinderea atribuțiilor administrative pentru directori și inspectori.
Reprezentanții sindicali afirmă că toate aceste modificări pun în pericol stabilitatea locurilor de muncă și scad calitatea procesului educațional, motiv pentru care solicită retragerea măsurilor. În paralel, protestele începute în urmă cu o lună continuă zilnic în fața Ministerului Educației, desfășurându-se câte două ore în prima parte a zilei.
Părerile profesorilor sunt împărțite
Nu toate cadrele didactice susțin ideea boicotului. O parte dintre profesori consideră că elevii nu trebuie implicați indirect într-un conflict sindical și afirmă că se vor prezenta la școală pe 8 septembrie.
Profesoara Simona Căpriță a transmis pentru platforma Educație Privată:
„Pe 8 septembrie (sau din 8 septembrie) voi merge la școală. Consider că am o responsabilitate morală și profesională față de copii și părinți, pe care nu o pot ignora.”
Aceasta a adăugat și că nu are încredere în conducerea sindicatelor:
„De 30 de ani vedem aceiași lideri, care nu au demonstrat viziune pentru modernizarea învățământului și sprijinirea reală a profesorilor. Mai degrabă sunt implicați în jocuri politice decât în soluționarea reală a problemelor. Asta nu înseamnă că sunt mulțumită de actualele decizii luate în educație, unele fără bază psiho-pedagogică, aplicate uniform, fără a ține cont de particularități. Și eu recunosc că sistemul are mari dificultăți.”
Structura anului școlar 2025–2026
Noul an școlar va începe la 8 septembrie 2025 și va însuma 36 de săptămâni de cursuri. Calendarul stabilit este următorul:
Modulul 1: 8 septembrie – 24 octombrie 2025
Vacanța de toamnă: 25 octombrie – 2 noiembrie 2025
Modulul 2: 3 noiembrie – 19 decembrie 2025
Vacanța de iarnă: 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026
Modulul 3: 8 ianuarie – 6, 13 sau 20 februarie 2026 (în funcție de decizia inspectoratelor școlare)
Vacanța de schi (mobilă): o săptămână între 9 februarie și 1 martie 2026
Modulul 4: 16 februarie/23 februarie/2 martie – 3 aprilie 2026
Vacanța de Paște/primăvară: 4 aprilie – 14 aprilie 2026
Modulul 5: 15 aprilie – 19 iunie 2026
Vacanța de vară: 20 iunie – 6 septembrie 2026
Astfel, începutul de an școlar se află sub semnul incertitudinii, urmând ca rezultatul referendumului să clarifice dacă festivitățile de deschidere vor avea loc sau nu.